És te ettél fagylaltot? – III.


A gőg – az esztelenség jele. Annak bizonyságtétele, hogy semmid sincs, terméketlen vagy. Az, hogy te gőgös vagy, azt bizonyítja, hogy mindenféle termés híján vagy. Abszolút semmivel sem rendelkezel.

A gőg – Isten segítségének elvetése. Mert a gőg elűzi Isten segítségét. Soha sem vonzza azt. Miért? Azért, mert a gőgös ember sohasem hívja Istent segítségül, sohasem érzi szükségét annak, hogy Isten segítségére lenne szüksége. Mindig úgy érzi, hogy ő elégséges önmaga számára. Senki tanácsára nincs rászorulva, de nem is látja azt, aki segítségre szorul. Mindent tud, mindenre képes, senkire sincs szüksége.

A gőg – az esztelenség előfutára. A gőgös ember elveszti az eszét. Annyira sokat képzel magáról, annyira hisz abban, amit mond, annyit beszél, hogy valósággal esztelenné lesz. Semmit sem ért. Számára csak annak van jelentősége, amiben ő maga hisz, ahogyan ő cselekszik.

A gőg – mindannyiunkban a harag forrása. Ha haragot látsz magadban, az a vég! A harag a gőgöt jelenti. Lehetetlen, hogy a gőgös ember ne haragudjon, de sokkal inkább – az, aki haragszik, mindig gőgös. Az alázatos ember attól függetlenül, hogy szidják, vagy megalázzák, ellene szegülnek szavainak, nem haragszik, azért, mert nem kötődik szenvedélyesen ahhoz, amiben hisz és amit mond.  Benne béke lakozik. Nem veszíti el ezt a békét akkor sem, ha valaki bántalmazza, megvádolja, vagy rágalmazza. Mindez számára – csak füst, és nem szorongatja a szívét. A gőgös viszont – fordítva. Annak a legkisebb gyanúja esetén is, hogy őt valaki nem veszi figyelembe, fellázad. Láttam ismert embereket, hatalmas közéleti személyeket, akik csupán csak azért, mert valaki náluknál hamarabb leült, megsértődtek, és elhagyták a hivatalos fogadásokat.

– Miért ültették le ezeket hamarabb, mint engem? Miért állt fel ez hamarabb nálamnál?

Jeleneteket rendeznek,  köznevetség tárgyává teszik magukat azért, mert valaki más éppen oda ült, ahová, nevetségessé lesznek, elrohannak. A harag esztelenségében nem értik, hogy mit tesznek, és mit mondanak.

Ezt látva, azt mondod magadban – lám, mit tesz velünk a harag! Elvakultakká leszünk miatta, és nem tudjuk, hogy valójában mi is történik velünk. Láttam olyan embereket, akik beképzeltségükben, amikor munkatársuk, vagy ismerősük valami kellemetlen dolgot mondott róluk, annyira haragra gerjedtek, hogy szó szerint állatokká váltak! És mindez csupán csak beképzeltségük miatt történt! Kitalálsz egy mítoszt és haragszol rá!

A képmutatás kapuja. A gőgös ember nem akar olyan lenni, mint amilyen ő valójában, és mesterségesen ékesítgeti magát. Érdekli mások véleménye. Mint mondanak róla? Azt akarja, hogy mások jó véleménnyel legyenek róla. Haragját mosoly mögé rejti. Ismeritek ezt a fajta mosolyt, amikor felfalnád a másikat, de mégis mosolyogni próbálsz. Az egész bensőd forrong, de mert nem szeretnéd lerombolni a rólad alkotott jó véleményt, vagy, mint azt manapság mondják, – az imidzsedet.

A bűnök tárháza. A gőg megőrzi a bűnöket, mivel a gőgös ember sohasem tart bűnbánatot. Neki erre nincs szüksége, mert úgy véli, hogy mindent jól tesz, nála minden rendben van, benne minden jó és szép. Miért is tartana hát bűnbánatot? Amennyiben nála minden rendben van, úgy őrzi saját bűneit, mint a gondosan kivasalt és szépen összehajtogatott fehérneműt. Csak az a különbség, hogy ő ezt nem magán, de magában hordozza.

Az irgalmatlanság forrása. A gőg nem engedi meg neked, hogy részvéttel légy mások szenvedésében, mert te megkeményíted magad, nagyon keménnyé válsz. Megsajnálni másokat – az elgyötörtet, az elkeseredett embert – ez emberi, de örülni mások örömének – még magasztosabb és lelki dolog. Például, ha valaki nyert sok pénzt, eljön hozzád és azt mondja:

– Tudod, én nyertem egy milliót!

Te pedig, azt mondod magadban: “Jaj, én pedig nem nyertem, de elvesztettem! Milyen szerencsés, ennyi pénzt nyert! Nem inkább én nyertem volna, és felét neki adom?” Hangosan pedig azt mondod:

– Ó, nagyon örülök! Nagyon megörültem, amikor ezt meghallottam!

Bensődben pedig mindazonáltal, minden felfordul. Hogyan lehet örülni más ember szerencséjének? Hogyan örülhetünk sikerének? Hogyan érezhetjük magunkat boldognak mások miatt? Hiszen annyira szeretnéd látni őt szenvedni, és nem úgy, hogy élvezi a boldogságot.

Ezért hát a gőg – az irgalmatlanság oka, mert nem ismeri az együttérzést.

A gőg – kegyetlen bíró. Kegyetlen szavakkal ítélkezel mások felett. A Szent Hegyen tartott tanácsban, vagy monostorokban is előfordul, hogy jelen van olyas valaki, aki kegyetlen szavakat mond. Akkor mások azt mondják neki:

– Lágyítsd kicsit szavaidat, atya! – létezik ilyen szenthegyi kifejezés.

Jól van, az ember hibát követett el. Szükséges-e rázúdítani az összes gerjedelmet és megalázni őt? Rendben van, nem fogadjuk el azt, amit tett, elítéljük hibáját. De ezt jó szóval is ki lehet fejezni. Enyhíts szavaidon, ne légy kegyetlen bírája a másik embernek. Talán kevés neki a saját szerencsétlensége? Paiszij sztarec, ez a nagy szent, amikor más emberekről beszélt, még ha a legrosszabb emberről is, úgy beszélt róla, hogy az rokonszenvesnek tűnjön.  Még az ördögöt sem nevezte ördögnek, hogy meg ne bántsa.

A gőg – embertelem bíró. A gőgös ember olyan, mintha igazságos lenne, aki igazságot tesz, pedig kést vesz a kezébe, amellyel kettévág téged. Őt semmi sem érdekli. És mi a helyes? Megölni a másik embert? Mint Salamon történetében, amikor két asszony is igényt tartott a gyerekre. Hogy rámutassunk arra, hogy mit is jelent anyának lenni és igazságot teremteni, Salamon azt mondta: “Jól van, ti mindketten akarjátok őt, de nem tudjátok bizonyítani, hogy ki is valójában. Fogjatok egy kardot, vágjátok ketté, hadd vegye el mindkettő a felét!”.

Ekkor azonnal beteljesedett a bírói szó. Egyik az asszonyok közül kést ragadott, de a valódi anya azt mondta: “Nem, hagyd meg magadnak, így legalább életben marad”.

Igen, a gőgös ember – embertelen bíró. Őt semmi sem érdekli, az igazság nevében képes megölni a másik embert. Az Isten igazságossága – más. Ezért is mondja Szír Szent Izsák: “Soha ne mondd az Istent igazságosnak! Az Isten igazságtalan. Miért? Azért, mert hogyan is nevezhetnénk az Istent igazságosnak azok után, amikor megparancsolja a napnak, hogy bűnösre és igazra egyaránt süssön, és esőt ad a bűnösnek és a szentnek is?”. Az eső csak a szentekre kellene, hogy essen, és nem a bűnösökre, és a nap is csak az igazakra süthetne és nem az igazságtalanokra. Az Isten emberszerető, Ő – szeretet és az Ő igazságossága – más. Az Ő igazságossága nem abban rejlik, hogy ha valaki téged megütött, akkor te is üsd meg őt, de abban, hogy te válaszolj az ütésre. Jóval válaszolj a rosszra. Netalán ilyen az ember igazságossága? Nem. Ha valaki elvette a ruhádat, te a bíróság elé cipeled őt. Az Isten igazságossága pedig azt mondja: add neki oda a többi ruhádat is. Mennyi példa van rá a Paterikonban, amikor a szerzetestől a rablók mindent elloptak, csak a reverendáját hagyták meg, az pedig utánuk futott és azt mondta nekik:

– Vigyétek a reverendát is, ezt itt felejtettétek!

A Szent Hegyen volt egy Teofilakt nevű öreg, akinek a szőlőjéből a halászok lopkodtak. Egyszer, amikor valahonnét visszatérőben volt, meglátta őket a szőlőben. És, hogy meg ne bántsa őket, felmászott egy fára, és ott ült három-négy órán át, várta, amíg azok le nem szedik az összes szőlőt és el nem mennek. Nem akarta őket megsérteni.

A gőgös – Isten ellensége és a káromlás gyökere. A gőgösség témája annyira különleges, hogy Létrás Szent János azt mondja, hogy az a háromlábúhoz hasonlít – akárhogy állítod is meg, egyik oldala mindig lóg. Ez a téma oly könnyen megsebzi az embert, hogy valóban hatalmas figyelemre van szükség ahhoz, hogy megszerezzük az alázatosság nagy ajándékát, amely olyan könnyen, de egyidejűleg olyan fáradtságosan szerezhető meg. Az alázatos ember ténylegesen szabad, szeretetteljes, csendes és békés. Számára nem létezik semmilyen nehézség sem önmagával, sem pedig másokkal szemben. Keressük hát a gőg okát önmagunkban, és ne másokban azért, mert a gőg – minden rossz gyökere.

Митрополит Лимассольский, Афанасий -Sf-

Explore posts in the same categories: Lelkiség

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s


%d blogger ezt kedveli: