A jóság ára


Engedelmességetek híre ugyanis mindenhová eljutott: örömöm is telik bennetek. Mégis szeretném, hogy a jóban járatosak legyetek, a rosszban ellenben járatlanok. -Róm 16,19.

Milyen jóságról lehet szó ebben az esetben? Vagy talán a jó megvalósításához, a forró vágyakozáson túl, van-e még szükség valami másra is?  Lehet, hogy az apostol óv bennünket a hamis igazságtól, ami a világban sokkal nagyobb számban van jelen, mint a hamis pénz. Ilyen formában létezik a jótékonyság azon gyakorlata is, amelynek nem a jótékonyság a fő célja, de az, hogy az adott esetben adómentességet kapjunk. Vajon lehet-e ebben és az ehhez hasonló esetekben, tiszta szívvel a jóságról beszélni?

A bölcsesség különbséget tesz a valóságos és a hamis dolgok között, és meg kell jegyezni, hogy jót tenni nem ugyanaz, mint valakinek a kedvére tenni. Mert akkor a masszőr is jótékonykodónak bizonyul a halandók között. Mert a jótékonyság nem azt jelenti, hogy valakinek szolgálatot teszünk. Mert hasznosnak lenni, nem ugyanaz, mint a jót tenni. Akkor az okos egoistákat is, akik az elszegényedett térségekben munkahelyeket hoznak létre azzal a céllal, hogy spóroljanak a befektetési költségeken, a jótékonykodók sorába kellene számlálni.

Jót cselekedni nem olyan könnyű, mint sem azt gondolni. Krisztus szavai az Evangéliumban arra utalnak, hogy a rosszat nagyon könnyen meg lehet valósítani, elég csak azt az embernek akarni: “Én pedig azt mondom nektek, hogy aki bűnös vággyal asszonyra néz, szívében már házasságtörést követett el vele”. Mt 5,28. De sehol sem találjuk meg ennek az ellenkezőjét: “Az, aki az igazak küzdelmére vágyakozik, már meg is valósította azt”. A jóság megvalósításához, ellentétben a rosszal, áldozatra van szükség: “Ezután leült szemben a kincstárral és figyelte, hogy dob a nép pénzt a perselybe. Sok gazdag sokat dobott be. De aztán jött egy szegény özvegy, s csak két fillért dobott be. Erre odahívta tanítványait, s így szólt hozzájuk: “Bizony mondom nektek, ez a szegény özvegy többet adott mindenkinél, aki csak dobott a perselybe. Mert ők a feleslegükből adakoztak, ez pedig mindent odaadott, ami csak szegénységétől telt, egész megélhetését.” Mk 12,41-44.

Nem történik ott jó, ahol nincs meg a szeretet személyes drámai logikája. Egyik dolog az, ha megszabadulunk a felesleges kilóktól, és egészen más az, “életünket adjuk felebarátunkért”. Ha a bőség birtokában adományozunk, akkor semmiképp sem hozunk áldozatot. Nem véletlenül mutat rá az Evangélium, hogy a két fillér – az özvegy teljes megélhetősége. Azt bedobva a templom kincstárába, szenvedésnek teszi ki magát. Csakis ilyen áron valósul meg a világban az igazi jóság.

Az a sekély szolgálat, amelyeket szokás szerint a jóság harsogó szavaival jelölünk, nem más, mint “a hamis úton való barátok megszerzése”. Szent Lukács Evangéliumában olvasható a hűtlen szolgáról szóló példabeszéd, akit az ő ura el akar távolítani. A jövőjét ügyeskedéssel igyekezett bebiztosítani úgy, hogy ura adósainak tartozását megmásította. “Szerezzetek magatoknak barátokat a hamis mammonból – tanácsolja Jézus – hogyha majd elfogy, befogadjanak benneteket az örök hajlékokba” – Lk 16,9.

Bármit is ad az ember barátainak – azon kívül, ami őt a betegségtől és a haláltól menti meg, – ő az előzőek szerint, vagy “a hamis úton jár”, vagy visszaadja a világnak azt, ami nem az övé. Minden, amit csak birtokol az ember, beleértve az ő személyes erejét és képességeit is, az Istentől kapott ajándék. Ezekről lemondva azt jelenti, hogy nem a sajátjáról mondott le. Teljességében csak azt mondhatja az ember sajátjának, ami megvédi őt a betegségtől és a haláltól. Csupán csak akkor lehet valósággal jót cselekedni, ha erről is lemondunk.

A cinikusok körében járja az a mondás, miszerint – a rosszért nem szükséges megfizetni, hanem a jóért kell megfizetni. És ebben részigazság van: annak, hogy sikerült valami jót tennünk hiteles jele az, ha a rossz felháborodott és rád támadt. És fordítva: ha az életedben minden sikeresen megoldható, az fölöttébb gyanús. Hogy miért nem lép közbe az ördög? Meglehet, hogy már hosszú ideje egységben vagy vele, csak egyszerűen nem gyanakszol erre?

A rossz, a jóval ellentétben, nem a szenvedés próbatétele, azért, mert tudatosan nem lehet minőségi. Mint ahogyan az aranyat próbálják ki, és nem egy zsák kavicsot. A rosszat könnyebb megtenni és az egzisztenciális értékrend fokozatát is elkerüli, mivel karát nélküli. A jóság egzisztenciális értéke – szenvedés, amelyet a jó érdekében kész vagy elviselni. Ezért, ha te jót akarsz cselekedni, akkor készülj fel arra, hogy azt gondosan fel fogják értékelni: hány karátot “nyom” a te jóságod?

Érdemes itt megemlékezni a korai keresztény-vértanúkról. A szentek élete arról tanúskodik, hogy egyesek céltudatosan provokálták üldözőiket a keresetek során. Miért? Minden bizonnyal azért, mert ők nem elégedtek meg látszólagos, eszmei kereszténységgel. Az ő hitvallásuk: ha mi érettünk Krisztus megfeszíttetett, akkor nekünk nem kell-e megfeszíttetnünk Krisztusért? Erre a hitre volt szükség a tökéletességhez. Ezért nyilvánosan kijelentették, hogy nem ismernek el más isteneket és a lábbal taposták a török fejfedőket a szultán jelenlétében. A kincsnek birtokában, ismerni akarták és ki akarták nyilvánítani annak értékét a szenvedés karátjaiban.

Velük szemben mi, mai keresztények, az esetek nagy többségében a hit komfortját keressük, és “vallási jogainkkal” törődünk, és közben nem vesszük észre azt, hogy már teljes mértékig elsajátítottuk a jelen világ nyelvét.

Ha emlékezünk arra, hogy jóság nem létezik keserűség nélkül, akkor legalább egyetlen keresztény erény birtokában leszünk – a józanságnak. Mert milyen hamar a szentek közé soroljuk magunkat, megkönnyítve zsebünket egy kis aprótól, a nincstelen özvegyasszony mellett. Milyen érzelmeket is képes kiváltani egy tisztes beszélgetés az egyházközséged tagjai körében! De az igazságot csak a fájdalom képes kimondani rólunk, amely a jóban való részvételünkben valósul meg.

Сергей Мазаев pravoslavie.ru – Sf-

Explore posts in the same categories: Lelkiség

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s


%d blogger ezt kedveli: