Az Úrral minden könnyű


Beszélgetés JÁNOS igumennel (Grúzia)

János atya, hogyan kezdődött az ön egyházi élete?

Az még az Optyina pusztaságban kezdődött. Egyik barátom, György, meghívott engem oda az optyinai szentek ünnepére. Akkor még az én életem nagyon messze volt az Egyházhól. Ellenben a barátom, Illés atya lelki gyermeke volt. Ekkor történt az, hogy először életemben gyóntam Illés atyánál. Ettől a naptól kezdve viszont már szinte minden szombaton és vasárnap elmentem ebbe a monostorba. De Moszkvában is jártam templomba. Nem messze laktam a Találkozás monostortól, ezért leggyakrabban ide jártam, mint a többibe.

Hogyan érett meg önben az elhatározás, hogy szerzetessé nyíratja magát?

Tudja, ha én ezt el tudom mondani, akkor maga is szerzetessé lesz. Ne gondolja, hogy ez valamiféle titok, amelyet rejtegetni akarok. Nem, csak egyszerűen nagyon bonyolult – lehetetlen – feltárni azt lelki állapotot, amely pillanatban az egyszer s mindenkorra el akarja hagyni a világot.

A lelki atyák közül ki volt az, aki a legjobban hatott önre, hogy ezt az utat válassza?

Illés atya, az optyina és a barlang-monostor atyái, a jelenkori szerzetesek.

Hogyan viszonyultak a rokonok és a barátok eme elhatározásához?

A rokonok nagyon sokáig semmit sem tudtak döntésemről. Amikor pedig megtudták, elcsodálkoztak, de voltak olyanok is, akik minden igyekezetükkel azon voltak, hogy lebeszéljenek róla.

Illés atya a szerzetességre az áldást szülőföldjére, Grúziába adta önnek, miért?

Ezt csak maga Illés atya tudja. Gondoltam, hogy majd valamelyik orosz monostorba küld majd engem. Beszélt nekem az Áthosz-hegyi grúz monostorról is. Történetesen 2000 Nagyböjtjén tártam fel előtte elhatározásomat, de Illés atya azt mondta, hogy majd Húsvét után jöjjek el hozzá. Amikor eljöttem, áldását adva, Grúziába küldött.

Ott egy még a VI. században alapított monostorba kerültem, ahová Őszentsége Illés, grúz patriarcha küldött. Ezt megelőzően több orosz monostorban is laktam. Ezek a bár rövid időszakok, nagy hatással voltak rám elhatározásomban. Nagyon hálás vagyok a Találkozás monostor igumenjének, Tichon atyának, aki nagy támaszom volt ezen az úton. Az ő tevékenysége számomra a – szeretetben való fáradozás a testvérek és az Egyház ügyéért. Sokféle szolgálaton át vezetet utam: dolgoztam a liszt raktárban, szolgáltam a monostor udvarán, fát készítettem a konyhára. Ugyanúgy, itt is, Grúziában több mindennel kellett foglalkoznom, de nagyrészt, mint felolvasó szolgáltam. Aztán a főzésnél, edények mosogatásánál, majd amint mindenki más, a saját cellámba fát készítettem.

Egy ideig a Garadzsei-Dávid lavrában is élt. Milyen emlékek maradtak meg erről az időszakról?

Egyszerűen azt tudom mondani: ez az a monostor, ahová mindig vágyakozik az ember még egyszer elmenni. Ez a monostor egy pusztaság. A lavrában van az egyetlen ivóvízforrás – egy barlang, ahová cseppenként gyűlik össze a víz – ezért nevezik „tiszteletreméltó Dávid könnyeinek”. Évente száz liter víz gyűlik itt össze. Kizárólag étkezési célokra használják. Minden másra esővizet, vagy más helyről ide szállított vizet használnak.

A legfontosabb, ami eme hajlékhoz vonzza az embert: aki a szerzetesi életet óhajtja, és először jön ide, olyan érzése lesz, hogy ez az, amit keres. Magam részéről azt mondhatom: ezen a magasztos helyen összpontosul az édes szerzetesi élet.

Jelenleg a monostor felújítás alatt áll. Lehet tudni, mikor és ki alapította?

Eredetileg ez egy vár volt, majd később lett monostorrá a 16-17. században, de hogy ki alapította, nem tudni. A mennybemenetel bazilika már teljességgel fel van újítva. Ez a monostor főtemploma. A Keresztelő Szent János templomát azonban le kellett bontani, mert félő volt, hogy rádől a Feltámadás templomára, melyben az oltár a 8. századból származik, és már fel van újítva. Öt méterre ettől a templomtól áll az Istenszülő Születésének temploma a harangtoronnyal. De az erődítményen túl is vannak templomok: a Szent György templom a férfi és a női monostor között áll, a Péter és Pál templom pedig a női monostor előtt. A női monostorban pedig az Elszenderedés bazilika áll, melynek alapítását a 9-11. századra datálják.

Az elmúlt években a mindennapi élet feltételeit igyekeztünk biztosítani. A legfontosabb talán az volt, hogy bevezettük a vizet.

Hány lakója van jelenleg a monostornak?

A férfi monostorban  kilencen vagyunk. A nőiben, amelyet 2006 decemberében nyitottunk meg, pedig összesen heten.

A szerzetesi élet milyen formáit gyakorolják itten?

Van közös, monostori élet, de vannak olyanok is, akik magányban élnek, és csak vasárnap és ünnepnapokon jönnek be a monostorba. Mindenki a kapott kegyelem szerint.

Ön szerint, miben rejlik a szerzetesi élet lényege?

Nehéz kérdés, nagyon individuális. Önmagában a szó, hogy „szerzetes”, „elkülönültet” jelent. Ez az elkülönülés a lélek üdvösségére szolgál. A szerzetesség a világi élettől való elkülönülést jelenti. Sokak számára elképzelhetetlen, elviselhetetlen terhet jelent a lelki üdvösség tekintetében. Igen, a szerzetesség az – teher, de könnyű teher akkor, ha téged az Úr ennek viselésére hívott el.  Hogyan is lehetne nehéz, ha maga az Úr parancsolja, hogy adjuk oda Neki szívünket, és ez által megtaláljuk a lelki békét? Arra törekszünk, hogy teljességgel Isten akaratának vessük magunkat alá – íme, ez a szerzetesi élet lényege.

És az elöljáró iránti engedelmesség – szintén könnyű teher?

Nem tudom megmondani, mert nem én vezetem a testvéreket, de az Úr. Neki vetem alá akaratomat. Ha az ember panaszkodni kezd, hogy milyen nehéz neki, az azt jelenti, hogy önmagában bízik, ezért mindig és mindenben az Úrban kell bizakodnunk. Ettől pedig összehasonlíthatatlanul könnyebb lesz minden. Az Úrral minden könnyű!

pravoslavie.ru

Explore posts in the same categories: Írások

Vélemény, hozzászólás?

